Copiii au nevoie ca noi, parintii, sa le fim un exemplu. Ne dorim ca ei să crească independenți, să reușească să facă singuri tot felul de lucruri. Când vine însă vorba despre munca în jurul casei, suntem tentați să nu îi implicăm, să îi lăsăm să se joace și să uităm că și lucrurile pe care le-am putea face împreună pot fi transformate într-o joacă.
Copiii pot învăța ce înseamnă responsabilitatea încă de mici. Pot ajuta la treburile zilnice din bucătărie, pot șterge praful sau își pot aranja jucăriile. Putem realiza împreună cu ei un program, cu îndatoririle zilnice sau pur și simplu îi putem ruga să ne ajute.
Sistemul Montessori împarte aceste task-uri zilnice/săptămânale în funcție de vârsta copiilor. Însă sunt câteva elemente care necesită mai multe atenție .
- Copii nu trebuie forțați să facă lucruri. E important să realizăm lucruri împreună sau chiar să intervenim doar când au nevoie de ajutor
- E ușor să adaptezi lucrurile pentru ei. Astfel că, dacă îți dorești să te ajute la curățenie, caută lucruri de mărimi mici speciale pentru copii – o mătură micuță pe care să o poată ține în mână, o cârpă de șters praful mai micuță sau orice alt element necesar.
- Arată-i întotdeauna ce are de făcut. Nu te grăbi să judeci că nu e bine, ci ai răbdare și explică-i cum se face, iar apoi continuă să faceți lucurile împreună. Astfel se va uita constant la mișcările tale și va încerca să te imite.
- E momentul să uiți de perfecțiune. Poate că vasele de gătit nu vor fi așezate chiar unde ți-ai dorit sau praful de pe mobilă nu va fi șters chiar perfect, însă copilul tău se va simți implicat și fericit că a reușit să te ajute.
Ce ar putea face copii în funcție de vârstă?
Copii cu vârsta între 2 și 3 ani
- aranjarea mesei pentru cină
- umplerea unei căni cu apă sau lapte
- punerea hainelor murdare în mașina de spălat
- pot să se îmbrace singuri
- pot să se spele pe mâini
- să aranjeze jucăriile la locul lor
Copiii cu vârsta între 4 și 5 ani ar putea să:
- să sorteze lingurile, furculițele și să le așeze la locul lor
- să se implice în aranjarea lucrurile cumparate de la magazin, la locul lor
- curățarea mesei dupa cină sau oricare altă masă
- să ajute la împăturirea hainelor uscate
- să facă patul dimineața
- să ude florile
- să prepare ceva simplu de mâncare
Copii de 6-7 ani sunt deja mari și pot face tot mai multe lucruri. Printre acestea se numără:
- ducerea gunoiului
- curațarea parchetului a gresiei – cu mătura și/sau cu mopul
- alegerea șosetelor și împerecherea lor
- curățarea cartofilor fierți
- elemente simple ca înlocuirea prosoapelor, a hârtiei igienice sau a prosoapelor de bucătărie
Copii cu vârsta între 8 și 9 ani și mai mari:
- pot să își spele singuri vasele
- pot să învețe cum funcționează mașina de spălat și să o folosească
- pot întinde singuri hainele si să le împăture atunci când sunt uscate
- pot șterge praful
- pot învăța să gătească lucruri simple (ouă fierte, paste)
- pot avea grijă de animalele de companie
De la vârste mai mai, deja copiii ne pot fi un real ajutor în casă. Pot să aibă grijă de camera lor, să o păstreze curată, pot învăța să dea cu aspiratorul și să ajute tot mai mult la curățenia generală.
Cum putem să obținem implicarea copiilor?
E important să învățăm împreună cu ei că fiecare obiect din casă are locul lui bine stabilit. Obiectele nu stau pe jos, ci fiecare dintre ele au un loc în sertar, pe raft sau într-o cutie, chiar și jucăriile lor. Astfel dacă știm de unde le luăm, știm și unde să le punem la final.
Implicarea copiilor în treburile casnice e importanta pentru dezvoltarea lor personală. Învață importanta curățeniei, a menținerii ei atât în casă, cât și în viața personală. Lucurile care sunt stricate le aruncăm, curățenia trebuie făcută regulat și ne implicăm alături de întreaga familie în menținerea ei. Iar în viața personală, e cam la fel. Ne detașăm de oamenii care ne influențează într-un mod negativ, păstrăm aproape familia și prietenii alături de care putem crește și încercăm în fiecare zi să facem o faptă bună.
Copii se simt în general depășiți de ideea de curățenie, de a-și strânge lucrurile. Nu de multe ori chiar și noi, când eram mai mici, poate și în adolescență ne-am lovit de expresia ”strânge-ți lucurile din camera” și era probabil ceva ce cu siguranță nu ne doream să facem. Ce putem însă cu copiii noștri este să le împărțim task-urile, cu instructiuni simple (ex. să punem cărțile la loc, să punem jucăriile, să strângem hainele), e important să îi ajutăm, mai ales când sunt mai mici pentru a fi un model pentru ei și putem inventa chiar și niște jocuri: cine pune cel mai repede jucăriile la loc, cine împătură cel mai repede hainele.
Poate organizarea tuturor acest lucruri ne este peste mână sau necesită un efort suplimentar din partea noastră, însă pe termen lung aduce un beneficiu copiilor noștri. Ține minte că timpul trece repede, azi mâine ajunge la facultate, dar măcar va știi să își pregătească de mâncare și casa va arăta curată tot timpul, nu doar atunci când mergi în vizită.